Gravidträning och galopp

Hallå i stugorna, uppdateringarna är fortfarande mer sällan än vad vi skulle önska, 2019 nya rutiner med gemensam morgonträning och en stundande flytt samt att pappa B lägligt fått för sig att påbörja studier gör helt enkelt att dygnets 24 timmar inte riktigt räcker hela vägen fram. Dagens inlägg kommer att fokusera lite kring hur vi för tillfället tränar mamma V för att uppnå största möjliga välbefinnande och motarbeta smärtan som en växande mage medför.

Det här med att vara gravid är inte riktigt så enkelt, efter månader av illamående har mamma V nu som tur är lämnat den fasen och kommit in i en mer smärtsam tillväxtfas. Magen växer och det ställer en del krav på att kroppen ska anpassa sig och eftersom hon är ganska liten i kroppen blir skillnaden ganska påtaglig både visuellt och även i hur hon upplever förändringarna i kroppen.

Träning

Vi har sedan nyår börjat fokusera på att lindra besvären som mamma V alltmer upplever genom att strukturerat träna för att tiden som kommer nu med en allt större mage ska bli så bra som möjligt. Tur är att pappa B har en ganska gedigen bakgrund inom träning som utövare och med flertalet utbildningar samt att han är utbildad massör vilket dock kommer till användning för sällan än. Vi har lyckats lindra foglossningar som började ställa till det för mamma V och även ryggont som en konsekvens av en allt större mage genom att aktivera och stärka bålens muskulatur. Då mamma V har en bakgrund inom styrkelyft (knäböj, bänkpress, marklyft) där hon även varit kvalificerad för ett deltagande på SM (ganska stolt pappa B här) så gick vi tillbaka till att jobba med dessa övningar. Vi har fått anpassa rörelser något i rörelsebanor då magen kan göra det lite knepigt och även foglossningarna som gör att vi jobbar med annat än bara skivstänger. Finns det ett intresse så kan vi göra ett separat inlägg där vi också bifogar bilder och filmer, hör gärna av er om ni är nyfikna, vi fortsätter att utvärdera vad som funkar bra och vad som kanske inte funkar lite bra just nu.

Gemensam aktivitet

Det finns givetvis inte bara fördelar rent fysiskt, faktumet att vi får en gemensam timma på morgonen där vi kan prata om allt ifrån dagens aktiviteter eller bara om hur de senaste dagarna har varit, vad Räkan har gjort det senaste eller bara pussas lite extra är guld värt. Innan vi började dagarna med träningen som vi hittills gjort varje vardagsmorgon så sov vi faktiskt “bara” bort tiden. Sömn är naturligtvis viktig och nyttig men istället klipper vi en timma tidigare på kvällen, netflix and chill får helt enkelt ge vika för läggdags och vi har vunnit en timma på morgonen för något produktivt.

Sammandragningar

Mamma V har också börjat känna av att kroppen förbereder sig allt mer genom att överraska henne med sammandragningar lite hipp som happ, senast igår kväll när vi hade lagt oss och pappa B lade armen om mamma V och magen så började det “krampa” vilket pappa B tyckte var rätt spännande. Kroppen är helt otrolig och att inte få känna allt som mamma V känner dagligen är lite tråkigt men jag övertygad om att hon hanterar allt bättre än vad pappa B hade kunnat göra, han är rätt mesig nämligen.

Besök hos barnmorska

Vi har i veckan också varit på besök hos vår BM och fått lyssna på lilla Räkans hjärtljud, till vår stora förvåning och förtjusning så lät dock Räkans hjärta mer som en galopperande häst än den lilla Räka som vi föreställer oss, hur en Räka låter vi vi dock inte. Med en apparat som såg ut som en porttelefon skannade BM av mamma Vs mage och vi fick lyssna noga, vi fick veta att Räkan var i full fart med sin vanliga karategymnastik vilket innebar att vi fick höra en del slag emot magen inifrån innan BM hittade en rak väg till Räkans bröstkorg och hjärta. Hon är en stor tjej nu när vi gått in i vecka 22 och nedräkningen har alltså börjat (vi har gått mer än 50% vilket är helt sjukt).

Instagram

Håll er uppdaterade på Instagram där ni hittar en del händelser i vår Story på @bebisdags.se eller gilla vår sida på Facebook som du hittar här. Pappa B har också gjort en “gravidgrupp” för blivande pappor med BF 2019 då det finns alldeles för lite pappasnack och alldeles för många grupper för blivande mammor jämfört med för pappor. Länken till gruppen hittar ni här och för alla er blivande mammor där ute som har en partner som är lika taggad på graviditeten som pappa B är kan ni nu alltså hänvisa dem till gruppen <3

Pusshej

/B

About the author

bebisdags.se

View all posts

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *